Det nya svarta på (det kulinariska) modet: man-eater

"Jag har provat svenska maneter. Tog en tugga för jag var nyfiken, snälla fråga inte närmare varför. Men smaken är som saltvatten i gelatinform, inget att rekommendera."



Obs. man bör alltså hålla sig till maneter som "växt" i vatten kring främmande länder.

För mer matporr, bildgoogla rhizostoma pulmo.

Näringsinnehåll på manet är okänt, antar att det är som gurka. Få kalorier. Kan ätas med dipp som ett "nyttigare snacks", perfekt för dig som vill fixa höstformen.

/S

PS. Ingen får tro att jag hänger på matforum, råkade bara hamna där pga googlande av rhizostoma pulmo samt äckligt mycket fritid. DS.

Kommentarer
Postat av: Sandra

Tog bort första bilden, den var för äcklig. Modegloggare kan vid nyfikenhet logga in och kolla bildarkivet, alternativt bildgoogla som sagt.

2009-08-25 @ 21:35:41
Postat av: Sandra

Vill även säga att jag googlade inte pga. att jag såg det som matporr utan för att försöka komma över manetfobi.

2009-08-25 @ 22:37:20
Postat av: hanna

jag tycker ålar är äckligare. de är helt slemmiga och mjuka och simmar in i kroppsöppningar. deras ybngel är ännu äckligare, genomskinliga och onda.

2009-08-25 @ 22:42:57
Postat av: Sandra

Just det genomskinliga har jag svårt för, därför tycker jag maneter är värst.



Och hatar djur som "går sönder" lätt, simmar man in i en manet med handen så är det ju bara trasor sen. Så jävla äckligt, hur tänkte evolutionen där?



Har aldrig sett en ål irl tror jag, ska googla url nu. Herregud jag behöver en hobby.

2009-08-25 @ 23:21:08
Postat av: h

maneter fortplantar sig dock på ett lustigt sätt! det enda jag minns från högstadiebiologin. "Hos maneter förekommer generationsväxlingar mellan två olika livsformer, en könlös polypgeneration och en könlig medusageneration. Alla maneter är alltså både medusor och polyper under sitt liv. Medusan är dock det stadium som vi i dagligt tal kallar manet. Maneter förökar sig genom att hanarna sprutar sperma direkt i vattnet som honorna fångar upp med sina munnar. I mitten av sommaren släpps larverna som tar sig ned till bottnen och där växer de fast och startar så sin polypfas. Som små utskott står de sedan på bottnen cirka en halv centimeter stora. Vanligen på hösten skivas toppen av och varje skiva blir en separat manet. (Den röda brännmanetens polyper skivar bara av sig en gång (på våren) medan en öronmanetspolyp ger upphov till många nya maneter.) De millimetersmå maneterna kallas i detta stadium ephyra och som sådana övervintrar de på eller nära botten. På våren börjar de växa snabbt och komma upp mot ytan, och i detta medusastadium simmar den vuxna maneten tills den dör på hösten."



det är typ världens roligaste!!! om än jävligt äckligt det också

2009-08-26 @ 14:37:10
Postat av: hänää

f ö. bind mig, mata mig!??!?!? så ska mitt nästa modegloggsinlägg heta, lovar! hallå kan ingen läsa och kommentera maneternas fortplantningssätt, det uppmärksammas inte alls tillräckligt i dagens medier och "bloggsfären"!

2009-08-26 @ 22:47:03
Postat av: Sandra

"Vanligen på hösten skivas toppen av och varje skiva blir en separat manet."



Uuuh.



Ser fram emot "bind mig mata mig"!!

2009-08-26 @ 23:06:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0