feminism är trendigt....

sådana här åsikter är det INTE:

"Jag är uppvuxen på 60-70 talet och har aldrig mött några som helst fördomar mot mitt kön. I min yrkesroll har jag alltid blivit bemött som den yrkesperson jag är, i mina förhållanden har jag alltid blivit bemött som en jämlik och jag och min man delar på allt. Alltså tycker jag att nutidens män har en bra kvinnosyn i de allra flesta fall, i alla fall svenska män. Sådana som slår kvinnor har alltid funnits och kommer kanske alltid att finnas och såna ska naturligtvis bekämpas.
Däremot stör det mig lite med sånt som "Kvinnor kan" och kvinnopartier överhuvud taget.
Alla dessa "kvinnogrejor" tycker jag mer understryker att:
"ja vi är ju lite mindervärdiga er män, men nu ska vi visa att vi faktiskt också kan...". I min värld har det aldrig varit något tvivel att vi kan, så jag fattar inte riktigt"

"Kanske har jag varit lyckligt lottad att växa upp bland människor som inte dissar ett visst kön. Jag har varit gift två gånger och båda gångerna med män som har en sund kvinnosyn, män som gör precis lika mycket eller ibland mer i hemmet än jag, män som aldrig har sett mig som en hushållsslav utan som en människa (och visst... kvinna i ljuva stunder=)) Om jag har tagit ett visst ansvar för hushållet så är det något som jag har valt själv, jag kunde lika gärna legat på soffan och ätit praliner, maten hade kommit på bordet ändå. Så du måste ändå medge att det finns många fina män eller? Med helt rätt kvinnosyn"

*skär mig i handlederna och förblöder eftersom jag inte pallar med denna människa*
/h

Kommentarer
Postat av: Sandra

Hehe. Min favorit är tjejen i min gamla sociologikurs som tyckte att "samhället hade blivit mer jämställt" och grundade detta på att man i hennes förening delade upp disken efter varje möte. Killarna diskade varannan gång. "Så ni förstår ju, det ser inte längre ut som det gjorde på typ femtiotalet!"



Oh ok. Color me överbevisad.

2009-08-25 @ 08:16:30
Postat av: det visdomsstinna missfostret

Nej, feminism är svart bälte i bulldom.



"Om jag har tagit ett visst ansvar för hushållet så är det något som jag har valt själv, jag kunde lika gärna legat på soffan och ätit praliner, maten hade kommit på bordet ändå."



Föreställ dig det här citatet av en man. Fräscht verkligen.



2009-08-25 @ 10:20:29
Postat av: det visdomsstinna missfostret

Menar du att hon har varit helt blind för förtrycket som hon har blivit utsedd för hela sitt liv? I så fall var det nog inget förtryck att hänga i julgranen.

2009-08-25 @ 10:22:46
Postat av: det visdomsstinna missfostret

Okej, vi måste reda ut!



Menar du att hon säger:

"Jag möter inget förtryck, alltså finns det inget"



eller:



"Jag ser inget förtryck"



?

2009-08-25 @ 10:25:25
Postat av: Ida

Jag förstår inte varför det är nåt fel på det här citatet? Det är väl grymt om hon inte varit med om nåt förtryck och vadå, "Alla dessa "kvinnogrejor" tycker jag mer understryker att:

"ja vi är ju lite mindervärdiga er män, men nu ska vi visa att vi faktiskt också kan...". I min värld har det aldrig varit något tvivel att vi kan, så jag fattar inte riktigt""

har hon ju alldeles rätt i?

2009-08-28 @ 19:00:40
Postat av: h

nu skrev jag en lång grej som jag raderade. ska fatta mig kort. det egentliga problemet med ovanstående text är att hon verkar ha fått för sig att kampen för jämställdhet (feminismen) är en "kvinnosak" som bara är till för och hjälper kvinnor. ingen vettig feminist har påstått att det inte skulle finnas bra män eller att kvinnor inte "kan". att hon inte upplevt något förtryck i hela sitt liv är ju gött för henne. även om hon verkar tycka att det enda kvarvarande problemet i sverige är män som slår kvinnor. vilket uppenbarligen är direkt felaktigt.

2009-08-30 @ 00:25:46
Postat av: Anonym

- men ofta att det är trendigt !

2009-08-30 @ 00:48:11
URL: http://finest.se/hodamerei

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0