Stilförebild: Twiggy Ramirez

Eftersom man inte har någon egen stil eller känsla för sådan så kan det vara på sin plats att hitta någon eller något att inspireras av. I tv-serier, filmer, musikvideos eller s.k. "eror" (azo typ 1920-talet lol) kan man hitta massa grejer att bara kopiera rakt av, det är jättefiffigt!

En av mina stilfavoriter är Twiggy Ramirez, basist i bland annat Marilyn Manson (till och från i alla fall) och allmän cool guy/white trash/speed kid. Det som gör Twiggy till en bra inspirationskälla är bl.a:

- Han är ett freak som är svårt att könsbestämma, alltså kan både tjejer och killar hitta inspiration här. (Detta gäller även många andra freaks som ex. Berny Pålsson, Henrik Berggren, alla som körde på den där rokoko-grejen för några hundra år sen osv.)
- Han har gått från att vara smal till att bli fet, vilket gör att nästan alla oavsett kroppstyp kan sno stilen.
- Han är rätt ful egentligen, så man slipper känna att "jag kan aldrig se lika bra ut som honom" osv.
- Är han white trash? Är han skräckrockare eller bara störd? Är hans "stil" enbart ett resultat av att killen knarkat för mycket eller är han "född sån"? Djurriket, växtriket eller mineralriket? Osv. Går inte riktigt att placera in honom i ett fack, vilket är jättebra, för man vill ju vara unik und so weiter.

Nu tänkte jag ge lite exempel på hur man snor Twiggys stil. Detta MTV Cribs-klipp är en guldgruva:

http://www.56.com/u30/v_MTQ2NjkzNTU.html

Ett hett tips är att kopiera Twiggys huvudbonad, dvs. sjal/tyg som sveps om huvet. Jättebra om det regnar och man har glömt paraplyet hemma, om man vill skyla sig från solen för att bevara snygg blekfethet, eller om man jazzar omkring på söder och vill gömma sig från alla djur som drar runt där. Funkar bäst om man kombinerar det med andra draperade tyger över hela kroppen, här gäller det att dölja så mycket som möjligt av kroppshyddan för att öka "mystiken". Samt eventuellt dölja begynnande ölmage.

I denna video får man också många tips på heminredning.

- Ha vinylskivor liggandes framme, visar att man är "seriös gällande musik" även om man egentligen bara kör på spotify & mp3 som andra vanliga dödliga
- Inreda med Star Wars-prylar, på topp på modet just nu!
- Katter. Att ha katt visar att man är en sympatisk människa.
- Disco-kula, obs viktigt.
- Ha ett sjukt mörkt och kallt sovrum, tror att Twiggy beskriver det som en sarkofag eller "crypt" eller något. Gör att man slipper svettas om natten plus att det är bra om man hatar att se sig själv och/eller andra nakna.
- Döda fåglar/andra djur är bra att ha eftersom det ger rummet mer liv alternativt död, hur man nu vill tolka det. Kan även vara bra om de är lite skabbiga, eftersom det ger en mer "bohemisk" känsla.

Obs viktigt: Marilyn Manson är EJ fashion i denna video, hämta inte inspriation härifrån azo!

I övrigt så hade Twiggy på nittiotalet ofta jättefina klänningar i fina färger, sno stilen!!:





Funkar för både tjejer och killar!

Ett till "obs viktigt" dock, det är ALDRIG okej med dreads, skippa dem.

/Sandra

Kommentarer
Postat av: hanna

fett!!!!

2009-07-05 @ 23:23:16
Postat av: hanna

det avbröts innan jag han lovprisa lite mer.

jag ska genast klubba ihjäl en anka som jag ska dekorera köket med.

2009-07-05 @ 23:29:31
Postat av: Sandra

Jag har tagit det ett steg längre och äter numera bara orange mat, ex. chips & dips!

Ska till rusta och införskaffa discokula imorgon, tänker mig att livskvaliteten kommer att öka med ungefär 200% bara sådär!

2009-07-05 @ 23:44:09
Postat av: cajsa

jag har ju två katter. sjukt sympatisk alltså!

helt sweet modegloggsinlägg, kommer inspirera många

2009-07-06 @ 00:06:44
Postat av: Karin

Var är discokulan??



Och nu inser jag att mitt rum är en disaster, och då tänker jag inte på att man inte kan se golvet. Det är ju helvitt! Så äckligt! Mer krossad sammet, mer darkness, mer kyla, mer Henrik Berggren, mer skoskav.

2009-07-07 @ 22:46:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0