Sleeping is the only love

Sömn är bra. När man fått sömn slipper man säckar och typ bildäck under ögonen och man känner sig dessutom piggare. Oftast. Därför bör man alltid satsa på runt åtta timmars sömn per natt.
Men ibland så händer det att man inte kan somna, man tänker för mycket på något eller så råkar man börja gråta så fort man lägger sig ner. Detta leder lätt till panik eftersom man kanske vill vara pigg nästa dag, men det kan även vara så att man får panik på grund av att man inte riktigt känner för att tillbringa de följande åtta timmarna med sig själv i tyst och mörkt sovrum.
Eftersom panik är töntigt att ha så bör man undvika detta. Här är mina bästa tips för att må bättre när man tillfälligtvis blitt en insomniac:

- Tänk positivt. Du kanske hatar ditt liv och dina arbets- eller klasskamrater. Att du missar sömn kan då vara ett effektivt sätt att liksom dämpa dessa känslor. Man orkar helt enkelt inte ta in så mycket intryck som vanligt när man inte har sovit ordentligt. Istället får man förmånen att gå omkring i en mysig, luddig dimma där inget kan nå fram till en. Rätt fint.

- Man kan lyssna på låtar som handlar om sömn eller att sova eller att inte kunna sova, och på det viset göra sömnlösheten till en "hobby" typ, eller ett "intresse". Lättare att trivas med ett "intresse" än ett "problem".

- Man bör inte se den där filmen The Machinist. Ej heller Fight Club.

- Om man har katt så kan man klappa den. Om den börjar spinna så kan man bli glad för dens skull och på så vis leda bort jobbiga tankar/sluta gråta. Obs dock att detta kan göra att man känner sig som en sorglig cat lady och sen får ytterligare sömnsvårigheter pga. detta. Man får tänka efter före.

- När jag gick i gymansiet och sov typ tre timmar per natt så kombinerade jag första tipset med att fastna för tv-serier som gick mitt i natta. Detta fungerade just då jättebra eftersom trean och ztv turades om att köra Oz vid runt tre-tiden på natten. Dessutom: Conan O'Brien på tv4 plus. Till slut oroade jag mig inte för att inte kunna somna, utan för att eventuellt somna innan Oz. Mycket trevligare typ av oro. Alltså, hitta bra tv-program som endast går nattetid, börja älskat.

- Man kan läsa böcker. Obs att det är lätt att glömma vad man läst om man är alltför trött. Man kan med fördel läsa böcker som man redan har läst typ nio-tio gånger och som man nästan kan utantill, då slipper man tänka så mycket och man slipper den där känslan "vad kommer att hända nu?" eftersom man redan vet vad som kommer hända. Inga jobbiga överraskningar.

- Jag har hört att sleeping pills ska vara bra om man har problem över en längre tid, vet ej hur det funkar i praktiken.

- Skriv ett jättelångt Modegloggsinlägg. Gör en lista, eftersom listor är enkla att göra även mitt i natten, man slipper tänka så mycket.

- När man inte har sovit på flera nätter och alltså har mörka ringar runt ögonen så kan man göra lemonad av citronerna så att säga, och måla massa svart färg (kajal typ) kring ögonen för att få det hela att se ut som om det "ska va så". "Sotiga" ögon = sexigt.




("Don't you know you're sleeping much too long" passar kanske inte så bra i detta sammanhang va, men jag rundar ändå av med den här för jag tycker att den är väldigt fin.)

/S

Kommentarer
Postat av: h

bra tips! jag sover bara om förmiddagarna, ska testa några av dina knep inatt!

2009-09-01 @ 18:18:51
Postat av: Sandra

Det bästa tipset är Oz-tipset. Utöver att Oz är bättre än sömn så är det ju också en väldigt våldsam serie. Man kan sent omsider somna nöjd över att man slipper riskera att få ena armen avhuggen av ett gäng tuffa sicilians. Man uppskattar alltså sitt liv mer efter att ha sett Oz, det är bra!

2009-09-01 @ 19:56:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0